Sunday, May 6, 2012

Cinta & Benci

Bagaimana cara membuatmu bahagia
Nyaris ku menyerah jalani semua
T’lah berbagai kata ku ungkap percuma
Agar kau percaya cintaku berharga
Tak kuat ku menahanmu
Mempertahankan cintaku
Namun kau begitu saja
Tak pernah merindu

Berikut merupakan potongan lirik dari sebuah lagu yang berjudul "Cinta & Benci" nyayian Geisha.
Mungkin ramai yang boleh meramal apakah keadaan yang sedang aku hadapi.
Itulah kehidupan jika kita mencintai seseorang itu tanpa mengetahui pada awalnya, adakah seseorang itu mampu atau tidak mencintai kita seperti mana kita mencintai mereka.
Ada yang berkata cinta itu kejam. Tapi cinta itu sebenarnya dalam bentuk apa? dan bolehkah kita menyalahkan cinta dalam sesuatu perkara yang menyakiti hati kita? walhal cinta itu bukan sesuatu yang boleh bercakap mahupun berfikir.

Dalam percintaan ayat "I love you" dan "I love you too" adalah satu ayat yang sering digunakan dan dianggap ayat paling power dan boleh membuat seseorang itu percaya bahawa cintanya terbalas. Sedangkan adakalanya ayat itu digunakan oleh sesetengan pasangan untuk mengaburi atau menutup perasaan sebenar semata-mata untuk menjaga hati atau mengelakkan pertengkaran mahupun menutup penipuan yang telah dilakukan.

Walaupan Kesahihan sesuatu perasaan curiga yang dihadapi dalam sesebuah hubungan itu sukar diramal, namun bagi yang benar-benar mempunyai perasaan yang jujur dan ikhlas pasti mereka akan merasai dan sedar tentang perubahan atau tingkahlaku pasangan mereka.

Dalam kata lain hanya satu pihak yang mempertahan hubungan mereka dan satu pihak lagi hanya berdiam diri tanpa berbuat apa-apa.

Kejam? mungkin boleh dikatakan kejam dan mungkin juga ada sebab-sebab tertentu yang menyumbang kepada keadaan itu. Seperti contoh adanya halangan keluarga mahupun orang ketiga.

Dan bagaimana pula bagi yang benar-benar mengharapkan balasan cinta itu? Bersediakah dia jika mendapat tahu berkenaan hal bekenaan?

Dalam situasi aku, aku bersedia dan telahpun tahu perkara berkenaan cuma yang menjadi tanda tanya adakah dia sebenar mencintai aku atau telah berusaha untuk mencintai tapi tidak berjaya? Persoalan sedemikian yang sering menghantui dan jika ditanya pasti pihak tersebut berdiam diri atau "tukar topik".

Kata orang kalau tukar topik memang sah lah dia tidak mencintai anda. Tapi berhakkah anda menghukumnya sedangkan anda tahu hal/masalah yang dihadapinya?

Berbalik kepada penulisan di awal tadi yang menyatakan bahawa ada sebab-sebab tertentu yang menyumbang kepada keadaan itu. Seperti contoh adanya halangan keluarga mahupun orang ketiga.

Pada kebiasaannya ada pihak yang mempunyai sebab-sebab seperti di atas selalunya akan memberitahu pasangan mereka sebelum mereka ber"couple". ada pula sebaliknya.

Dan apa yang sering berlaku adalah jika pihak yang mempunyai sebab-sebab itu memberitahu pasangan mereka tentang hal berkenaan sedangkan mereka sebenarnya tidak pasti sama ada mereka mampu atau tidak mencintai pasangan mereka jika pihak yang melamar sanggup untuk bersama mereka dalam menjalinkan hubungan cinta.

Mereka tidak matang? Siapa? Kedua-duanya?

Dalam hal sebegini selalunya pihak yang bermasalah adalah pihak yang mempunyai halangan kerana sudah tentu pihak yang melamar sudah bersedia untuk menerima apa-apa sahaja jawapan dan perkataan yang keluar dari pihak yang nak dilamar.

Sukar nak di ramal. sebab perasaan berubah-ubah?

Ini antara perkara yang tidak dapat dielakkan, dan ia sering menghantui pihak yang benar-benar mencintai. Jika seseorang itu amat mencintai pasti mereka akan menganggap bahawa dugaan itu sentiasa datang dan ia akan pergi jika kita jujur dan ikhlas. memang benar tapi ia kadang-kala boleh menjadi sebaliknya.

Jika ia tidak pergi dan sentiasa menghantui? Tinggalkan saja?

Persoalannya sanggupkan anda meninggalkan orang yang menjadi idaman anda itu dan sanggupkan anda melihat jika dia bahagia dengan orang lain? 

Jika anda memikirkan tentang kenangan, pengorbanan dan apa saja yang pernah anda lakukan untuk dia, sudah tentu anda tidak sanggup melihat dia pergi dan hidupnya mungkin tidak seindah seperti dia bersama anda.

Dan perkara sebegini sering membuat anda STRESS!!!!

Bagaiman mengatasinya?

- berdoa dan sabar
- lakukan aktiviti yang membolehkan anda tidak memikirkannya
- bersikap positif
- sentiasa peka dan "pay attention"  dalam setiap apa yang anda dengar dan cuba kaji dan buat beberapa kesimpulan yang logik dan ia pasti membawa anda kepada sesuatu yang mungkin agak mengejutkan.
- berpisah kerana dia bukan jodoh anda.

Berpisah adakalanya memeritkan dan ia nya bukanlah jalan terakhir. Jika perlu mencuba dan lagi mampu bersabar, kenapa perlu berpisah?

Dan mungkin anda boleh lakukan perkara-perkara berikut untuk mengetahui adakah orang yang anda cintai itu sebenarnya ambil berat tentang anda atau sebaliknya.

- cuba kurangkan layanan anda terhadapnya dan lihat reaksinya. Dari reaksi berkenaan anda pasti mendapat jawapan apa sebenarnya yang ada di dalam hatinya tapi awas! jangan mudah terpedaya dengan cubaan kali pertama. Ia mungkin satu perangkap atau "syco" sahaja supaya anda percaya.

Apa yang dapat dikatakan di sini. Jika anda jujur dan ikhlas dan ada niat untuk menikahinya, anda pasti menemui jalan penghujungnya dan begitu juga sebaliknya, Yang penting keyakinan anda dalam menjaga sesuatu hubungan itu. Ia tidak akan mudah seperti yang anda sangka dan tidak juga sukar seperti tanggapan orang sekeliling anda. Yang penting anda mencuba, kerana mencuba itu lebih baik dari mensia-siakan .


Bagaimana cara membuatmu bahagia
Nyaris ku menyerah jalani semua
T’lah berbagai kata ku ungkap percuma
Agar kau percaya cintaku berharga
Tak kuat ku menahanmu
Mempertahankan cintaku
Namun kau begitu saja
Tak pernah merindu

Chorus
Sungguh aku tak bisa
Sampai kapan pun tak bisa membenci dirimu
Sesungguhnya aku tak mampu
Sulit untuk ku bisa
Sangat sulit ku tak bisa
Memisahkan segala cinta dan benci yang ku rasa
Apa kau mengerti ku sedih sendiri
Tanpa ada kamu ku merasa sepi
T’lah lama ku menantimu
Diam sendiri menunggu
Setengah hati mencinta
Ku sakit karenamu
Ulang Chorus
Sulit untuk ku bisa
Sangat sulit ku tak bisa
Memisahkan segala cinta dan benci
Sungguh aku tak bisa
Membenci dirimu
Sesungguhnya aku tak mampu
Sungguh aku tak bisa
Sampai kapan pun tak bisa
Memisahkan segala cinta dan benci
Cinta dan benci
Yang ku rasa


Sekian.
Penulis blog
corak kehidupan

No comments:

Post a Comment